Zeitschriftenbeiträge

2021 Zeitschriftenbeitrag

Nonlinear relations between achievement and academic self-concepts in elementary and secondary school: An integrative data analysis across 13 countries

Keller, L., Preckel, F., & Brunner, M. (2021). Nonlinear relations between achievement and academic self-concepts in elementary and secondary school: An integrative data analysis across 13 countries. Journal of Educational Psychology, 113(3), 585–604. https://doi.org/10.1037/edu0000533

2021 Zeitschriftenbeitrag

Are motivational benefits of adequately challenging schoolwork related to students' need for cognition, cognitive ability, or both?

Lavrijsen, J., Preckel, F., Verachtert, P., Vansteenkiste, M., & Verschueren, K. (2021). Are motivational benefits of adequately challenging schoolwork related to students' need for cognition, cognitive ability, or both? Personality and Individual Differences, 171, 110558. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110558

2021 TP 20 Zeitschriftenbeitrag

A research-practice cooperation to support elementary school teachers’ diagnostic competencies based on a working theory of talent development in STEM

Krischler, M., Mack, E., Gnas, J., Breit, M., Matthes, J. & Preckel, F. (2021): A research-practice cooperation to support elementary school teachers` diagnostic competencies based on a working theory of talent development in STEM, Gifted and Talented International, DOI: 10.1080/15332276.2021.1961329

2021 TP 20 Zeitschriftenbeitrag

Talent development in natural science in elementary school

Mack, E., Breit, M., Krischler, M., Gnas, J., & Preckel, F. (2021). Talent development in natural science in elementary school: A juxtaposition of research and practice. Teaching and Teacher Education, 104, 103366. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103366

2021 Zeitschriftenbeitrag

Begabungs- und Leistungsförderung im Zentrum von Unterricht und Schulen

Weigand, G. (2021). Begabungs- und Leistungsförderung im Zentrum von Unterricht und Schulen.Labyrinth, 145, S. 8-11.

2021 TP 1 & TP 2 Zeitschriftenbeitrag

"Wir wollen die Potenziale der Schülerinnen und Schüler in den Mittelpunkt stellen." Begabungs- und Leistungsförderung als Motor für Schulentwicklungsprozesse

Maier-Röseler, M., Friedberger, V., Hoese, D., Kaiser, M. & Schwermann, A. (2021). "Wir wollen die Potenziale der Schülerinnen und Schüler in den Mittelpunkt stellen." Begabungs- und Leistungsförderung als Motor für Schulentwicklungsprozesse. Labyrinth, 145, S. 12-15.

2021 TP 22 Zeitschriftenbeitrag

Keine Lust auf Sternchenaufgaben? Wie man leistungsstarke und begabte Kinder für herausfordernde Aufgaben motivieren kann.

Vock, M., Jurczok, A., Bolli, S. & Kager, K. (2021). Keine Lust auf Sternchenaufgaben? Wie man leistungsstarke und begabte Kinder für herausfordernde Aufgaben motivieren kann. Labyrinth, 145, S. 16-18.

2021 TP 10 Zeitschriftenbeitrag

Chemiepotenziale im Regelunterricht entdecken

Matis, K., Höner, K. & Semmler, L. (2021). Chemiepotenziale im Regelunterricht entdecken. Labyrinth, 145, S. 19-21.

2021 TP 8 Zeitschriftenbeitrag

"Es macht Spaß und man lernt, wie viel man kann!" Forscherstunden - ein neues Format für einen begabungsfördernden Mathematikunterricht

Käpnick, F. & Mehring, A. M. (2021). "Es macht Spaß und man lernt, wie viel man kann!" Forscherstunden - ein neues Format für einen begabungsfördernden Mathematikunterricht. Labyrinth, 145, S. 22-25.

2021 TP 6 Zeitschriftenbeitrag

Diagnosebasiertes individualisiertes Fordern und Fördern im Lernen auf Distanz. Chance oder Unmöglichkeit?

Vohrmann, A. & von Wieding, N. (2021). Diagnosebasiertes individualisiertes Fordern und Fördern im Lernen auf Distanz. Chance oder Unmöglichkeit?. Labyrinth, 145, S. 26-29.